-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13580 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تكليف مأمومين كه به اين جانب اقتدا ميكنند چيست؟



اگر امام با مأموم در مسائل مربوط به نماز از جهت اجتهاد و يا تقليد اختلاف داشته باشند اقتدا به او جايز است، اگر چه در عمل متحد نباشند در جايي كه مأموم نماز امام را صحيح ميداند. با اين كه در اجتهاد اشتباه كرده يا مجتهدش اشتباه نموده است. مثل اين كه مأموم معتقد است تسبيحات اربعه سه مرتبه واجب است و امام يكي از آنها را واجب بداند و به آنها عمل كند و اگر از او روي اجتهاد يا تقليد معتقد باشد كه نماز امام باطل است، اقتدا به او صحيح نيست، كما اين كه اگر در قرائت اختلاف داشته باشند، اقتدا به او مشكل است اگر چه مأموم نماز او را صحيح ميداند مثل اين كه امام سوره را واجب نداند و آن را نخواند و مأموم آن را واجب بداند، احتياط آن است كه اقتداي به او را ترك كند و اين احتياط ترك نشود، اما اگر اختلاف آنها در رأي معلوم نباشد اقتدا به او جايز است و فحص و پرسيدن واجب نيست، و اما اگر بدانند كه در رأي اختلاف دارند ولكن در اختلاف در عمل شك داشته باشند، بنابر اقوي، در مسايلي كه با واضح بودن حال و وضع، جايز نيست اقتدا نمايد، نبايد اقتدا كند و در جايي كه به مسائلي حكم به اشكال ميشود اقتدا نمودن مشكل است.

(تحرير الوسيله حضرت امام (ره)، ج 1، شرايط امام جماعت، مسأله 6)

با توجه به مسأله مذكور مقلدين حضرت امام (ره) ميتوانند به امام جماعت كه خود مقلد امام است اقتدا كنند و بقيه نمازشان را به صورت انفرادي ادامه بدهند و ساير مقلدين بايد طبق فتواي مرجع تقليد خود عمل كنند. با لحاظ اين مطلب كه فحص و پرسيدن واجب نميباشد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.